Barn & mat

Hur påverkar maten våra barn?

Vad är mest hälsosamt att äta? Vad är mest naturligt och anpassat för våra kroppar?

Naturliga äkta råvaror eller livsmedel med konserveringsmedel, glutamat, E-nummer och andra kemiska tillsatser?

Vilken kvalitet på mat ska serveras i skolor och förskolor i Sverige?

Vad vill vi att barnen ska äta?

rätt kost till barn

Pigga och friska barn

Tänk dig att ge växande, aktiva och nyfikna barn och ungdomar en god grund för en hälsosam och frisk livsstil som fungerar i vardagen och resten av livet. En naturlig kost på gammelmormors vis med rena råvaror utan tillsatser, närproducerad och miljövänlig så långt det är möjligt.

En liten vägledning kan du se här, men ladda gärna ner pdf:en ”Naturlig mat i skolan” som är en överskådlig och bra vägledning!

Ät gärna

Ägg, fisk och skaldjur.

Kyckling och övrig fågel, kött och vilt.

Grönsaker som broccoli, zucchini, aubergine, tomat, gurka, paprika, spenat och ruccola, sallad av alla de slag. Kålsorter som vitkål, blomkål, brysselkål, rödkål. Svamp, oliver och avokado. Lök av alla sorter såsom purjolök, silverlök, schalottenlök och gul lök. Rotfrukter.

Bär som hallon, blåbär, björnbär.

Kokosfett, smör, ost, vispgrädde, crème fraiche, rapsolja, olivolja, oliver, avokado, nötter.

Vatten, mineralvatten (gärna smaksatta), te, kaffe

Ät ibland

Frukt

Mjölk

Mörk choklad

Gräddglass utan tillsatser (gjord på endast grädde, socker, bär)

Ät inte

Drycker som läsk, cider, saft, juice, sportdryck, mjölkchoklad

Färdiga s.k. pinnar, korv s.k. hots/hot dogs

Lättprodukter och lightprodukter

Margarin, matolja, majsolja, solrosolja

Naturlig mat i skolan

Du kan ladda ner broschyren för Naturlig Mat i Skolan

Naturlig mat i hemmet

Vlll du servera naturlig, glutenfri, sockerfri och kaseinfri kost till din familj?

Då kommer du uppskatta LCHF 2.0 som trots titeln innehåller recept för helt vanlig hemmalagad mat från grunden.